Quality of Interaction (Qi Index)

Versterk de psychologische veiligheid en strategische diversiteit binnen je organisatie en verbeter de interactie tussen de mensen in je organisatie.

Nooit was innovatie en aanpassingsvermogen zo belangrijk, maar wat beïnvloedt dit het meest? Waar ligt je focus als leider en management? De antwoorden zijn vaak bekend, maar het doorvoeren van deze veranderingen blijken vaak lastig. Dat komt omdat deze zich aan de ongrijpbare kant van de organisatie bevinden: de interacties en relaties tussen mensen.

De Qi Index geeft inzicht op de kwaliteit van interactie in je bedrijf, team of afdeling. Het maakt je weerbaarder en wendbaarder in een snel veranderende wereld.

De Qi Index in het kort

De Quality of Interaction Index is ontwikkeld door Alison Reynolds en David Lewis. Het is een assessmenttool die inzicht biedt in de menselijke kant van verandering. De Qi Index brengt de sterke en zwakke punten van organisaties in kaart in termen van hoe mensen interacteren en hoe dit performance beïnvloedt.

De Qi index identificeert de gedragingen die moeten worden versterkt en de gedragingen die juist moeten worden losgelaten. De Qi Index doet dit door te focussen op de gedragingen die de psychologische veiligheid en cognitieve diversiteit binnen de organisatie verbeteren, om zo een generatieve omgeving te faciliteren.

De Qi Index is een tool die de organisatiecultuur efficiënt meet en je helpt deze te optimaliseren. Naast de Qi voor organisaties bieden we speciaal de TeamQi aan. Hier wordt er specifiek gefocust op mensen en de gewenste cultuur.

Quality of Interaction

De Qi Index in de praktijk

De Qi Index is een wereldwijd strategisch assessment voor organisaties. Het helpt bij het bevorderen van samenwerking en het creëren van consensus rondom generatief en niet-generatief gedrag, wat direct van invloed is op prestaties en strategie-uitvoering. De Qi Index start een dialoog om een omgeving te creëren die high-performance ondersteunt door onze interacties. Het biedt ook inzicht in:

Welk gedrag is generatief, niet-generatief en welke houden direct verband met prestaties. Wij geloven dat mensen van nature leergierig zijn en zich willen ontwikkelen. Onze inzichten helpen hen om hun volledige potentieel te ontdekken en dit te verbinden aan strategie;​

Welk soort samenwerking heerst binnen de organisatie of tussen afdelingen. Onze inzichten zorgen dat organisaties continu inzicht hebben in team performance, diversiteit en bijdragen. Hiermee kunnen organisaties duurzame teams en zelfsturende teams (blijven) bouwen;

Hoe cognitieve diversiteit helpt om de prestaties van organisaties te verbeteren door het erkennen en waarderen van verschillen tussen het eigen perspectief en dat van anderen. Onze tools en inzichten maken cognitieve diversiteit meetbaar. Daardoor kunnen teams en organisaties beter ingedeeld worden;​

Hoe psychologische veiligheid ervoor zorgt dat mensen zich in staat en vrij voelen zichzelf te zijn en te uiten wat een directe impact heeft op het creëren van een ideale werkomgeving. We helpen organisaties bij het afstemmen van strategie op mens en team, waardoor individuele, team- en organisatieprestaties zullen verbeteren.​

Past de Qi Index bij jouw complexe vraagstuk?

De Qi Index is voor verschillende vraagstukken en verschillende niveaus in te zetten. Het geeft praktische inzichten op team niveau, maar ook op organisatie niveau

De Qi Index
voor teams

Identificeren van interactiepatronen voor performance met de TeamQi
  • Hoe denken medewerkers over het benutten van potentieel van mensen en diversiteit van mensen in relatie tot performance;
  • De status quo van de huidige stand van zaken aangaande psychologische veiligheid binnen het bedrijf;
  • Ondersteunend bij teamontwikkeling en -coaching.

De Qi Index
voor organisaties

Faciliteren van cultuurverandering voor groei
  • Krijg een visuele weergave van de medewerker perceptie hoe wendbaar de organisatie is en hoe de organisatie adequaat inspeelt op verandering;
  • Een samenvatting van de meest dominante emoties, gedragingen en culturele eigenschappen die zich afspelen binnen de organisatie;
  • Een uitsplitsing van de specifieke aandachtsgebieden, bijvoorbeeld kritieke interacties die bijdragen aan het opbouwen van psychologische veiligheid en het cultiveren van een inclusieve performance cultuur.

Wat onze klanten vinden van de Qi Index

"Qi Index is een krachtig hulpmiddel om mijn klantorganisatie ervan te overtuigen waar het team op dit moment precies staat qua cultuur en gewenste staat van samenwerking."
Kimiharu Kurokawa
OD consultant en Co-founder van Kokkara LLC

Wat kan de Qi Index voor jou doen?

Het Qi assessment wordt gefaciliteerd door gecertificeerde practitioners. Deze geven duidelijk inzicht in de impact van strategische keuzes op de menselijke kant van de organisatie. Ook geeft het inzicht in hoe een omgeving ontwikkeld kan worden waarin generatief gedrag wordt aangemoedigd. De Qi Index brengt verschillende gedragingen binnen businessunits in kaart. Zo wordt het mogelijk om hier effectief en collectief op in te spelen, om de organisatiestrategie optimaal uit te voeren.

Wil je meer informatie over deze tool of lezen hoe het assessment in de praktijk werkt? Neem vandaag nog contact met ons op of bekijk onze business cases!

Plan direct een meeting voor meer informatie

Plan een vrijblijvende 30 minuten durende call in om te kijken of de Qi Index bij jouw behoeften past. Plan een afspraak wanneer het jou het beste uitkomt.

Hoe werkt de Qi Index?

De Qi Index is ontworpen om veranderingen in gang te zetten en het volgende te ondersteunen en te verbeteren:

  • Organisatiebrede transformatieprogramma’s;
  • De optimale uitvoering van strategie;
  • Leiderschapsontwikkeling (voor leiders die verantwoordelijk zijn voor het creëren van een omgeving waarin anderen goed kunnen leiden);
  • Teamontwikkeling en coaching.

Neem vandaag nog contact met ons op als je meer informatie wil over de Qi Index.

TeamQi vs de Qi Index voor organisaties

De TeamQi is afgeleid van de Qi Index. De Qi Index meet de organisatiecultuur. De TeamQi heeft een zeer specifieke focus op de mensen binnen het team. Het richt zich op hun interacties en aandeel in het groeien naar de gewenste situatie.

Zo kan er efficiënt op team niveau verandering plaatsvinden. De resultaten die hieruit voortkomen kunnen zo weer gekoppeld worden aan de kwaliteit van interactie in de gehele organisatie.

Over de Qi Index

Voor meer informatie willen we je vragen om naar onderstaande video te kijken. In deze video vertelt Richard Robertson je meer over wat de Qi index is, en wat het voor jou kan betekenen.
Video afspelen over Richard Robertson

Organisaties zoals

Mercedes, Maserati, Network Rail, Credit Suisse gingen je voor in het gebruik van Qi index. Krijg grip op culturele aspecten zoals psychologische veiligheid en cognitieve diversiteit en inzicht hoe deze impact hebben op performance. Ontvang praktische handvatten om performance binnen het bedrijf aan te kaarten en hiermee aan de slag te gaan.

Ontwikkeld door

een unieke samenwerking tussen London Business School, Ashridge Business School en Human Insight. Wereldwijd opererende organisaties hebben meegedaan in aan dit onderzoek gericht op het in kaart brengen van organisatiegedrag. Benut de inzichten van andere organisaties om het wiel niet zelf te hoeven uitvinden.

Meer inzichten

en houvast voor leidinggevenden, C-suite en HR om adequaat in te grijpen waar nodig. Met name investeren in de business en teams waar performance achter blijft. Andere initiatieven rondom het meten van engagement zijn vaak eendimensionaal. Je doet het goed of het kan beter. De Qi index biedt meer inzichten.

Word ook Qi gecertificeerd!

Naast het gebruiken van de Quality of Interaction assessment met bijvoorbeeld je eigen organisatie, kun je ook gecertificeerd Qi practitioner worden. Als gecertificeerd Quality of Interaction practitioner kun je de kennis die je tijdens de training opdoet, direct in de praktijk brengen bij andere organisaties.

De training helpt je begrijpen hoe je met klanten kunt omgaan bij het gebruik van de Qi Index. Daarnaast helpt het je om cultureel gedrag te ontdekken en leer je hoe je de klant kunt coachen en verbinden op basis van de geboden inzichten van de Qi Index.

Het assessment is erop gericht om zaken te activeren en verandering teweeg te brengen. Het ondersteunt en verbetert bij:

  • Benaderingen van strategie-uitvoering;
  • Teamcoaching;
  • Leiderschapsontwikkeling;
  • Organisatiebrede transformatie programma’s.

Online certificatietraining

De training is volledig online beschikbaar en te volgen in onze Human Insight Online Academy. Dit betekent dat je de training kunt volgen waar en wanneer het jou uitkomt.

Heb je interesse om zelf gecertificeerd Qi practitioner te worden, of wil je meer informatie ontvangen over de online certificatietraining? Neem dan contact met ons op. Of meld je direct aan voor de certificatietraining!

Schrijf je in!

Interesse of vragen?
Neem contact met ons op.

De inzichten uit onze Qi Index hebben baat bij onder andere het succesvol uitvoeren van de strategie, het bouwen van duurzame teams en het verbeteren van individuele, team- en organisatieprestaties.

Ook aan de slag met de psychologische veiligheid en de strategische diversiteit binnen jouw team of organisatie?

Neem direct contact op met een van onze coaches voor meer informatie of vul eenvoudig ons contactformulier in. 

Contactformulier

Lees onze businesscases

Een leiderschapsteam binnen Network Rail

Human Insight heeft in samenwerking met Network Rail een businesscase gemaakt. In deze businesscase lees je hoe een leiderschapsteam binnen Network Rail het niveau van psychologische veiligheid en inclusie heeft verhoogd met behulp van de Quality of Interaction Index.

Een onderzoek naar effectiviteit met inzichten uit de Qi Index

Wat maakt systeemingenieurs en systeemengineering effectief? Dit was de startvraag van het onderzoek van het Systems Engineering Research Center (SERC) aan het Stevens Institute of Technology. Zij gebruikten de inzichten van ons Quality of Interaction assessment.

Neem contact met ons op

Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Stel hier je vraag en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. 

Neem contact met ons op

Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Maak direct een afspraak of vraag een vrijblijvende offerte op. Wij staan voor je klaar!

Neem contact met ons op

Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Maak direct een afspraak of vraag een vrijblijvende offerte op. Wij staan voor je klaar!