Feedforward: Is het effectiever dan feedback?

Feedforward is een vooruitstrevend concept dat steeds meer aandacht krijgt. In tegenstelling tot feedback, richt feedforward zich op de toekomst en het anticiperen op succes. Ontdek in deze introductie de kracht van feedforward en hoe dit toe te passen binnen je eigen organisatie.

Feedback en Feedforward

Effectieve feedback en de rol van feedforward spelen beide een belangrijke rol bij groei en ontwikkeling. Op een constructieve manier feedback of feedforward geven is een belangrijke skill. Wij spraken met Peter Robertson over feedforward en de Groei-Curve.

“Goede leiders zijn meestal gericht op de toekomst (feedforward) en weten wat er nodig is om de gewenste resultaten te bereiken. Daarnaast geven leiders continu feedback in de traditionele zin van het woord, en zoeken ze zelf actief naar feedback van werknemers. ”

Balans

Volgens Robertson is er in de Groei-Curve een balans tussen feedforward en feedback. Feedforward is gericht op het anticiperen op wat nodig is voor succes, terwijl feedback zorgt voor controle en vooruitgang.

Echter, in veel organisaties wordt het creëren en handhaven van structuur steeds dominanter, wat leidt tot een toenemende hoeveelheid feedback. Dit kan uiteindelijk leiden tot een bureaucratische cultuur.

Hoog in de Groei-Curve zijn culturen normatief, ook wel feedback-gestuurd genoemd, waarbij normen leiden tot consistent gedrag. Aan de andere kant zijn waarden meer gericht op feedforward. De ideale situatie vereist een balans tussen beide.

Info

Wat is feedforward?

Bij feedforward wordt er gekeken naar de toekomst. Positieve of negatieve feedback wordt verplaatst door toekomstgerichte oplossingen. Zo ontstaat er net als bij 360 graden feedback een leerproces.

Feedforward en succesvolle leiders

Goede leiders spelen een essentiële rol bij het stimuleren van de ontwikkeling van teamleden en de organisatie als geheel. Ze zijn gericht op de toekomst (feedforward) en hebben een duidelijk begrip van wat er nodig is om gewenste resultaten te behalen. Naast het geven van traditionele feedback, zoeken ze actief naar feedback van werknemers.

Hoewel feedback waardevol is om inzicht te krijgen in het verleden en fouten te vermijden, heeft het een beperking: het is gericht op het verleden terwijl de wereld snel verandert. Hier komt feedforward om de hoek kijken. Feedforward is toekomstgericht en beter in staat om in te spelen op marktveranderingen. Het beïnvloedt alle aspecten, van de interacties tussen leidinggevenden en medewerkers tot het anticiperen op eisen en problemen voordat het te laat is.

Succesvolle leiders hebben vaak één gemeenschappelijke eigenschap: ze zijn toekomstgericht en laten zich niet belemmeren door fouten uit het verleden. Hierdoor wordt er minder energie verspild aan zaken die niet kunnen worden veranderd en wordt het risico op bureaucratie verminderd. Bovendien reageren succesvolle mensen beter op een feedforward benadering, omdat ze voortdurend op zoek zijn naar informatie die hen dichter bij hun doelen brengt.

De voordelen van feedforward

Feedback en feedforward zijn beide effectieve strategieën, heeft feedforward bepaalde voordelen. We kunnen immers de toekomst veranderen, maar niet het verleden. Maar niet alleen dat zijn voordelen van feedforward:

Hoe voer je een feedforward gesprek?

Als je een goed feedforward gesprek wil voeren met je team, dan is het belangrijk om de eigenschappen van individuen te identificeren. Richt je speciaal op eigenschappen die zowel groei en ontwikkeling van de medewerker als de organisatie stimuleren. 

Bij feedforward richt je je op het verbeteren van zaken die al goed zijn. Je wijst als het ware een stip op de horizon aan. 

Tips voor het voeren van een feedforward gesprek

Aan de slag met feedback en feedforward?

Sparren over de complexe uitdagingen van jouw organisatie? Of direct aan de slag met het geven en ontvangen van constructieve feedforward?

Neem contact met ons op via het contactformulier, info@human-insight.com of bel naar +31 (0)85 8229827.

Uitgelicht

Positieve Psychologie en Leiderschap
Blog

De rol van positieve psychologie

Positieve psychologie speelt een grote rol in het realiseren van succes voor leiders. Maar waarover gaat het en wat zijn de kenmerken van positieve psychologie? Lees het hier.

Lees blog
Teamdynamiek verbeteren
Blog

Teamdynamiek verbeteren als leider

Voor het succes van teams is een goede teamdynamiek belangrijk. Leiderschap speelt hierbij een grote rol en beïnvloedt teamdynamiek en het succes van een team. Hoe doen leiders dit?

Lees blog
360 graden feedback tool | AEM-Cube
Blog

Hoe werkt een 360 graden feedback tool?

Wat is 360 graden feedback? Wat zijn de voordelen van deze feedback vorm? In dit artikel geven we je tips over hoe je kunt beginnen met een 360 graden feedback assessment.

Lees blog

Deel deze blog:

Neem contact met ons op

Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Stel hier je vraag en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. 

Neem contact met ons op

Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Maak direct een afspraak of vraag een vrijblijvende offerte op. Wij staan voor je klaar!

Neem contact met ons op

Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Maak direct een afspraak of vraag een vrijblijvende offerte op. Wij staan voor je klaar!