Quality of Interaction (Qi Index)

Versterk de psychologische veiligheid en strategische diversiteit binnen je organisatie en verbeter de interactie tussen de mensen in je organisatie.

Nooit was innovatie en aanpassingsvermogen zo belangrijk, maar wat beïnvloedt dit het meest? Waar ligt je focus als leider en management? De antwoorden zijn vaak bekend, maar het doorvoeren van deze veranderingen blijken vaak lastig. Dat komt omdat deze zich aan de ongrijpbare kant van de organisatie bevinden: de interacties en relaties tussen mensen.

De Qi Index geeft inzicht op de kwaliteit van interactie in je bedrijf, team of afdeling. Het maakt je weerbaarder en wendbaarder in een snel veranderende wereld.

De Qi Index in het kort

De Quality of Interaction Index is ontwikkeld door Alison Reynolds en David Lewis. Het is een assessmenttool die inzicht biedt in de menselijke kant van verandering. De Qi Index brengt de sterke en zwakke punten van organisaties in kaart in termen van hoe mensen interacteren en hoe dit performance beïnvloedt.

De Qi index identificeert de gedragingen die moeten worden versterkt en de gedragingen die juist moeten worden losgelaten. De Qi Index doet dit door te focussen op de gedragingen die de psychologische veiligheid en cognitieve diversiteit binnen de organisatie verbeteren, om zo een generatieve omgeving te faciliteren.

Quality of Interaction

De Qi Index in de praktijk

De Qi Index is een strategisch assessment dat wordt ingezet bij organisaties over de hele wereld. De inzichten van dit assessment helpen mensen samen te werken en consensus te creëren rondom de generatieve en niet-generatieve gedragingen die direct invloed hebben op performance en strategie-executie. De Qi Index is het begin van een dialoog om een team- en organisatieomgeving te creëren die high-performance ondersteunt, door de manier waarop we interacteren. Daarnaast geeft de tool inzicht in:

Welk gedrag is generatief, niet-generatief en welke houden direct verband met prestaties. Wij geloven dat mensen van nature leergierig zijn en zich willen ontwikkelen. Onze inzichten helpen hen om hun volledige potentieel te ontdekken en dit te verbinden aan strategie;

Welk soort samenwerking heerst binnen de organisatie of tussen afdelingen. Onze inzichten zorgen dat organisaties continu inzicht hebben in teamperformance, diversiteit en bijdragen. Hiermee kunnen organisaties duurzame teams en zelfsturende teams (blijven) bouwen;

Hoe cognitieve diversiteit helpt om de prestaties van organisaties te verbeteren door het erkennen en waarderen van verschillen tussen het eigen perspectief en dat van anderen. Onze tools en inzichten maken cognitieve diversiteit meetbaar. Daardoor kunnen teams en organisaties beter ingedeeld worden;

Hoe psychologische veiligheid ervoor zorgt dat mensen zich in staat en vrij voelen zichzelf te zijn en te uiten wat een directe impact heeft op het creëren van een ideale werkomgeving. We helpen organisaties bij het afstemmen van strategie op mens en team, waardoor individuele, team- en organisatieprestaties zullen verbeteren.

De Qi Index voor teams

Identificeren van interactiepatronen voor performance
De Qi Index is een assessment tool die de interactiepatronen binnen teams inventariseert. Deze interactiepatronen worden in kaart gebracht, zodat duidelijk is hoe en waar deze verbeterd kunnen worden. Met als doel om zowel de individuele performance als de team performance te optimaliseren, maar ook betere samenwerkingen te creëren. Kennen teamleden elkaars sterke punten? Dan kunnen zij hier effectief op inspelen. Wat voortvloeit is een verbetering in de executie van de strategisch teamdoelstellingen en de algehele teamprestatie.
Werken bij Human Insight
Training_Masterclass-1.png

De Qi Index voor organisaties

Faciliteren van cultuurverandering voor groei

Voor organisaties brengt de Qi Index in kaart welke gedragingen binnen de organisatie generatief zijn als hoe cognitief divers de organisatie is. De Qi Index draagt bij aan het creëren van een werkomgeving waarin mensen zich genoeg op hun gemak voelen om zich volledig te durven uiten. Zo wordt de psychologische veiligheid verhoogd wordt en er een inclusieve cultuur gecreëerd.

Wat kan de Qi Index voor jou doen?

Het Qi assessment wordt gefaciliteerd door gecertificeerde practitioners. Deze geven duidelijk inzicht in de impact van strategische keuzes op de menselijke kant van de organisatie. Ook geeft het inzicht in hoe een omgeving ontwikkeld kan worden waarin generatief gedrag wordt aangemoedigd. De Qi Index brengt verschillende gedragingen binnen businessunits in kaart. Zo wordt het mogelijk om hier effectief en collectief op in te spelen, om de organisatiestrategie optimaal uit te voeren.

Wil je meer informatie over deze tool of lezen hoe het assessment in de praktijk werkt? Neem vandaag nog contact met ons op of bekijk onze business cases!

Plan direct een meeting voor meer informatie

Plan een vrijblijvende 30 minuten durende call in om te kijken of de Qi Index bij jouw behoeften past. Plan een afspraak wanneer het jou het beste uitkomt.

Hoe werkt de Qi Index?

De Qi Index is ontworpen om veranderingen in gang te zetten en het volgende te ondersteunen en te verbeteren:

  • Organisatiebrede transformatieprogramma’s;
  • De optimale uitvoering van strategie;
  • Leiderschapsontwikkeling (voor leiders die verantwoordelijk zijn voor het creëren van een omgeving waarin anderen goed kunnen leiden);
  • Teamontwikkeling en coaching.

Neem vandaag nog contact met ons op als je meer informatie wil over de Qi Index.

Over de Qi Index

Voor meer informatie willen we je vragen om naar onderstaande video te kijken. In deze video vertelt Richard Robertson je meer over wat de Qi index is, en wat het voor jou kan betekenen.
Play Video about Richard Robertson

Organisaties zoals

Mercedes, Maserati, Network Rail, Credit Suisse gingen je voor in het gebruik van Qi index. Krijg grip op culturele aspecten zoals psychologische veiligheid en cognitieve diversiteit en inzicht hoe deze impact hebben op performance. Ontvang praktische handvatten om performance binnen het bedrijf aan te kaarten en hiermee aan de slag te gaan.

Ontwikkeld door

een unieke samenwerking tussen London Business School, Ashridge Business School en Human Insight. Wereldwijd opererende organisaties hebben meegedaan in aan dit onderzoek gericht op het in kaart brengen van organisatiegedrag. Benut de inzichten van andere organisaties om het wiel niet zelf te hoeven uitvinden.

Meer inzichten

en houvast voor leidinggevenden, C-suite en HR om adequaat in te grijpen waar nodig. Met name investeren in de business en teams waar performance achter blijft. Andere initiatieven rondom het meten van engagement zijn vaak eendimensionaal. Je doet het goed of het kan beter. De Qi index biedt meer inzichten.

Word ook Qi gecertificeerd!

Naast het gebruiken van de Quality of Interaction assessment met bijvoorbeeld je eigen organisatie, kun je ook gecertificeerd Qi practitioner worden. Als gecertificeerd Quality of Interaction practitioner kun je de kennis die je tijdens de training opdoet, direct in de praktijk brengen bij andere organisaties.

De training helpt je begrijpen hoe je met klanten kunt omgaan bij het gebruik van de Qi Index. Daarnaast helpt het je om cultureel gedrag te ontdekken en leer je hoe je de klant kunt coachen en verbinden op basis van de geboden inzichten van de Qi Index.

Het assessment is erop gericht om zaken te activeren en verandering teweeg te brengen. Het ondersteunt en verbetert bij:

  • Benaderingen van strategie-uitvoering;
  • Teamcoaching;
  • Leiderschapsontwikkeling;
  • Organisatiebrede transformatie programma’s.

De training komt in Q1 volledig online beschikbaar en te volgen in onze Human Insight Online Academy. Dit betekend dat je de training kunt volgen waar en wanneer het jou uitkomt.

Heb je interesse om zelf gecertificeerd Qi practitioner te worden, of wil je meer informatie ontvangen over de online certificatietraining? Neem dan contact met ons op. Of meld je direct aan voor de certificatietraining!

Schrijf je in!

Interesse of vragen?
Neem contact met ons op.

De inzichten uit onze Qi Index hebben baat bij onder andere het succesvol uitvoeren van de strategie, het bouwen van duurzame teams en het verbeteren van individuele, team- en organisatieprestaties.

Ook aan de slag met de psychologische veiligheid en de strategische diversiteit binnen jouw team of organisatie?

Neem direct contact op met een van onze coaches voor meer informatie of vul eenvoudig ons contactformulier in. 

Contactformulier

Lees onze businesscases

Een leiderschapsteam binnen Network Rail

Human Insight heeft in samenwerking met Network Rail een businesscase gemaakt. In deze businesscase lees je hoe een leiderschapsteam binnen Network Rail het niveau van psychologische veiligheid en inclusie heeft verhoogd met behulp van de Quality of Interaction Index.

Een onderzoek naar effectiviteit met inzichten uit de Qi Index

Wat maakt systeemingenieurs en systeemengineering effectief? Dit was de startvraag van het onderzoek van het Systems Engineering Research Center (SERC) aan het Stevens Institute of Technology. Zij gebruikten de inzichten van ons Quality of Interaction assessment.

Neem contact met ons op

Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Stel hier je vraag en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. 

Neem contact met ons op

Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Maak direct een afspraak of vraag een vrijblijvende offerte op. Wij staan voor je klaar!

Neem contact met ons op

Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Maak direct een afspraak of vraag een vrijblijvende offerte op. Wij staan voor je klaar!