Groei-Curve

De Groei-Curve

Breng jouw ecosysteem in kaart

De Groei-Curve is een instrument dat eenvoudig inzichtelijk maakt in welke fase van groei een organisatie (of afdeling/dienst/product) zich bevindt en welke volgende fase zich zal aandienen.

Met deze kennis kan een organisatie hierop inspelen, bijvoorbeeld door te interveniëren of te investeren, zodat de overgang naar een volgende fase succesvol(ler) zal verlopen.

Weten waar een thema (bijvoorbeeld een product, dienst, loopbaan, organisatie) zich op de Groei-Curve bevindt, maakt het mogelijk te anticiperen op wat volgt:

  • Is wat vandaag de goede dingen zijn om te doen morgen nog wel geldig?
  • Wat zijn de goede dingen die we vandaag nog niet doen en die morgen wel moeten gebeuren?
  • Moeten we al met iets nieuws beginnen of kunnen we nog doorgaan op de ingeslagen weg?
  • Welk type mensen is nodig om groei te bewerkstelligen? 


Geen enkele Groei-Curve is oneindig, na exploitatie (bewaren en bewaken) volgt onherroepelijk verval, tenzij tijdig de noodzaak van een nieuwe fase van exploratie wordt erkend, en er weer een volgende Groei-Curve start met de fase van exploreren en vernieuwen.

Individual-300x300

De Groei-Curve voor individuen​

    • Mensen hebben een specifieke voorkeur met betrekking tot hun bijdrage, welke aansluiten bij een bepaald gebied van de Groei-Curve.
    • Deze voorkeur is niet aangeleerd, maar we kunnen hem wel optimaliseren.
    • Maar geen enkel individu draagt bij aan de gehele Groei-Curve. Het ‘schaap met de vijf poten’ bestaat niet.
       
Teams-300x300

De Groei-Curve voor teams/organisaties

    • Elk team en elke organisatie verschuift langzaam (of snel) over de Groei-Curve in de loop der jaren.
    • Het ene team of de ene organisatie is op tijd met het anticiperen op een nieuwe Groei-Curve waardoor er een doorstap (“jumping the curve”) mogelijk is en de concurrent voorgebleven wordt.
    • Wanneer een team of organisatie te laat is met de nieuwe Groei-Curve (product, dienst, strategie, personeel) zal deze stagneren en eindigen. 
Werken bij Human Insight

De Groei-Curve voor product/dienst

    • Elk product en elke dienst gaat haar eigen Groei-Curve door, van introductie tot ontwikkeling tot veroudering of marktverzadiging: het is van belang te meten waar dit product of deze dienst zich bevindt in de Groei-Curve.
    • Wanneer een product verouderd of ingehaald is of de markt verzadigd is geraakt zal de Groei-Curve ten einde komen, waarna deze moet worden vervangen door een nieuw product of een nieuwe dienst.
    • Wanneer te laat wordt begonnen met de ontwikkeling van een dergelijk nieuw product of nieuwe dienst zal deze nieuwe Groei-Curve niet in staat zijn tijdig de voorgaande op te volgen, met zware gevolgen voor het team of de organisatie.

Dit bedrijf had, net als veel grote internationale organisaties, veel leveranciers van wat kan worden samengevat als leer- en ontwikkelingsinitiatieven – training, managementontwikkeling enz. Een belangrijke beïnvloedende factor in het begin was de rol die de Groei-Curve kon spelen bij het bieden van één enkel kader en taal om deze initiatieven te combineren tot een coherente weg vooruit.

– Rick Price

De Groei-Curve in de praktijk

In onderstaande video wordt kort uitgelegd wat de Groei-Curve is en waar deze tool voor ingezet kan worden.

Interesse gekregen in onze Groei-Curve?

Vraag hier vrijblijvend een offerte aan.

Neem contact met ons op

Weten wat wij voor jou en je organisatie kunnen betekenen? Maak direct een afspraak of vraag een vrijblijvende offerte op. Wij staan voor je klaar!

Solliciteer direct!

Stuur direct een open sollicitatie of bekijk onze openstaande vacatures.

Vul je gegevens in, upload je motivatiebrief en CV en wij nemen binnen een week contact met je op.