Casestudies

Bekijk onze informatieve casestudies

Sinds de jaren tachtig onderzoekt Human Insight hoe mensen zich gedragen en bijdragen aan de uitvoering van strategieën. Dit heeft geleid tot interessante bevindingen met een directe impact op teamprestaties, leiderschapsontwikkeling en cultureel gedrag binnen organisaties. Deze onderzoeken kun je lezen bij scientific research.

Naast scientific research zijn wij in samenwerking met partners en klanten verantwoordelijk voor interessante casestudies. In de casestudies op deze pagina lees je op welke manier onze assessments en tools hebben bijgedragen bij verschillende complexe vraagstukken.

Hoe adviesraden leiders helpen hun bedrijf te verbeteren: "Mensen kunnen zichzelf alleen overtuigen door met anderen te praten"

Door Emma Makink in samenwerking met Magali Coello

Adviesraden zijn een grote hulp gebleken voor leiders en ondernemers om de uitdagingen van de groei van een succesvol bedrijf te overwinnen. Met hun diversiteit aan deskundige meningen, vaardigheden, kennis en begeleiding kunnen adviesraden bedrijven niet-bindend strategisch advies en inzicht verschaffen. Zij kunnen een organisatie helpen haar strategisch denken te testen en deuren te openen naar bepaalde expertise die anders misschien niet beschikbaar was.

Kortom, een samenwerking tussen de leiding en een adviesraad is van onschatbare waarde voor elke organisatie.

“Het was het bewijs dat de spiegel voorhield”

Door Emma Makkink in samenwerking met Diana Hogbin-Mills, Julia Hands en Natasha Jones

De strategie van Network Rail (NR), Putting Passengers First, is een radicale stapsgewijze verandering die enerzijds het leveren van een betere service aanpakt en anderzijds het veiligheidsniveau van NR blijft verbeteren. In de afgelopen twee jaar waren, en zijn er nog steeds, veel uitdagingen die komen kijken bij het realiseren van de strategie, waaronder covid-19, organisatorische herstructureringen, lopende operationele problemen, maar belangrijker nog, het vereiste nieuwe manieren van leidinggeven en ander gedrag van werknemers.

NR moest anders gaan denken over hoe mensen hun werk doen en nieuwe gewoonten integreren die een veilige dienstverlening zouden opleveren.

Beter begrip van elkaar is de basis van succes

Door Emma Makkink in samenwerking met Suzanne Dortland

Het facilitaire team van Facilicom en het facilitaire team van hun klant* werkten al een langere tijd met elkaar samen, waarbij zij gezamenlijk verantwoordelijk waren voor het facilitymanagement bij de klant. Echter, doordat er een wijziging in de contractvorm zou plaatsvinden, betekende dit voor beide partijen dat er een andere manier van samenwerken van hen werd gevraagd: waar voorheen bepaalde diensten via externe bedrijven aan de klant werden geleverd, ging Facilicom nu al deze diensten zelf aanbieden aan de klant. Ook ging hiermee een andere organisatievorm gepaard, doordat Facilicom nu het tactische en operationele aspect op zich zou nemen en de klant het strategische deel, terwijl voorheen de klant strategisch en tactisch opereerde en Facilicom operationeel.

Dit bracht de nodige uitdagingen met zich mee, want wie is nou waar verantwoordelijk voor? Hierom hebben de facilitaire teams van Facilicom en hun klant de stap gezet om dit samen te verbeteren.

* Om privacyredenen is de naam van de klant geanonimiseerd

Mensen koppelen aan strategie

Door Karina Steens in samenwerking met Paul van Geyt

Senior leiders en teamleiders gaan veel uitdagingen aan. In een onderzoek van McKinsey’s in 2010 wordt beschreven hoeveel leiders niet over de vaardigheden beschikken die nodig zijn om om te gaan met de dynamiek die de prestaties van de organisatie en de teamprestaties ondermijnt.¹

Onze zakenpartners Paul Van Geyt en Filip Fiers zetten in 2011 een procesgerichte en op maat gemaakte teamaanpak op. Het combineerde de inzichten uit de organisatiestrategie met een praktische methodiek die destijds zijn weg vond in de VS.

¹McKinsey Quarterly, How centered leaders achieve extraordinary results, 2010, McKinsey & Company

Onbenut potentieel binnen de IT-afdeling

Door Charlotte Picavet in samenwerking met Tabitha Scott

Door de coronapandemie stond Tractor Supply Company voor een uitdaging: het leveren van de dezelfde servicekwaliteit voor hun klanten, maar nu online in plaats van in het echte leven. Leveringen aan huis en de klantinteractie die normaalgesproken in de winkel plaatsvond, was nu verwerkt in een nieuwe mobiele applicatie, ontworpen door hun eigen IT-team.

Na evaluatie bleek vanuit de klanten dat de gebruikservaring niet optimaal was, voornamelijk op het gebied van interface en design. Dit waren onverwachte resultaten, kijkend naar de expertise en capaciteiten van het IT-team. Dus waarom ging het mis?

Het kwartje is gevallen

Door Emma Makkink in samenwerking met Greg Elton

Na zo’n drie jaar eerder met het bedrijf te hebben samengewerkt, benaderden ze onze partner opnieuw: een paar maanden geleden, na de aanwerving van de kerncentrale, werd een nieuwe stationsdirecteur aangesteld. In de drie jaar daarvoor hadden er wisselingen plaatsgevonden in het directie- en leiderschapsteam.
 
Hoewel de energiecentrale van het bedrijf het goed doet, streven ze de komende jaren naar de wereldwijde benchmark voor de vestigingen van het bedrijf. Daarom hadden ze een grote behoefte om verbeteringen aan te sturen, en een behoefte aan culturele en organisatorische verandering: zeer verkennende elementen. Een deel daarvan is in het verleden echter niet gelukt en de nieuwe directeur van de energiecentrale was vastbesloten te begrijpen waarom dat het geval was.

Neem contact met ons op

Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Maak direct een afspraak of vraag een vrijblijvende offerte op. Wij staan voor je klaar!

Solliciteer direct!

Stuur direct een open sollicitatie of bekijk onze openstaande vacatures.

Vul je gegevens in, upload je motivatiebrief en CV en wij nemen binnen een week contact met je op.